Wyścig Le Mans 1966 to jeden z najbardziej pamiętnych wyścigów w historii motoryzacji. Odbył się on w dniach 18-19 czerwca 1966 roku na torze Circuit de la Sarthe we Francji. Wydarzenie to przeszło do historii jako symbol rywalizacji między Fordem a Ferrari. Z 55 startujących samochodów, tylko 15 dotarło do mety. Ken Miles, główny kierowca Forda, prowadził przez większość wyścigu, jednak kontrowersyjna decyzja o wspólnym finiszu z Bruce'em McLarenem doprowadziła do nieoczekiwanego rozstrzygnięcia.
Najważniejsze informacje:- Wyścig był kulminacją wieloletniej rywalizacji między Fordem a Ferrari
- Henry Ford II zainwestował ogromne środki w stworzenie modelu GT40
- Ken Miles był bliski historycznego osiągnięcia, zdobycia trzech głównych tytułów w jednym sezonie
- Kontrowersyjny finisz przyniósł zwycięstwo Bruce'owi McLarenowi
- Wydarzenia te zostały później przedstawione w filmie "Le Mans '66" z Mattem Damonem i Christianem Balem
- Tragiczny epilog historii nastąpił kilka miesięcy później, gdy Ken Miles zginął podczas testów
Jak rozpoczęła się rywalizacja między Fordem a Ferrari w Le Mans?
Ferrari zdominowało wyścigi długodystansowe w latach 60., wygrywając sześć kolejnych edycji wyścigu Le Mans. Włoska stajnia była synonimem prestiżu i niezawodności w motorsporcie. Ich samochody były niedoścignionym wzorem dla konkurencji.
Henry Ford II próbował przejąć Ferrari w 1963 roku, ale Enzo Ferrari w ostatniej chwili zerwał negocjacje. Ta odmowa doprowadziła do osobistej wendety Forda przeciwko włoskiej marce.
- Chęć udowodnienia dominacji amerykańskiej motoryzacji na arenie międzynarodowej
- Osobista uraza Henry'ego Forda II po nieudanych negocjacjach
- Potrzeba promocji marki Ford w europejskim motorsporcie
- Dążenie do przełamania hegemonii Ferrari w wyścigach długodystansowych
Przygotowania Forda do legendarnego wyścigu
Projekt Ford GT40 rozpoczął się w 1963 roku pod nadzorem brytyjskich inżynierów. Pierwsze prototypy powstawały w ścisłej współpracy z zespołem wyścigowym Lola. Ford zainwestował ponad 10 milionów dolarów w rozwój samochodu, co było rekordową kwotą na tamte czasy.
Inżynierowie skupili się na aerodynamice i mocy silnika V8. Przeprowadzono setki godzin testów w tunelu aerodynamicznym. Carroll Shelby dołączył do projektu w 1965 roku, wprowadzając kluczowe modyfikacje.
Testy przed wyścigiem Le Mans 1966 trwały nieprzerwanie przez trzy miesiące. Zespół przeprowadził symulacje 24-godzinnego wyścigu na różnych torach.
Kto stał za sukcesem zespołu Forda?
Henry Ford II osobiście nadzorował projekt, inwestując ogromne środki i zasoby. Jego determinacja napędzała cały zespół do działania.
Carroll Shelby wniósł do projektu doświadczenie w konstruowaniu samochodów wyścigowych. Jego intuicja i wiedza techniczna okazały się bezcenne. Jako były zwycięzca Le Mans, doskonale rozumiał wymagania tego wyścigu.
Ken Miles był kluczowym kierowcą testowym i wyścigowym. Jego precyzyjne uwagi pomogły dopracować GT40. Jego talent i zaangażowanie przyczyniły się do rozwoju samochodu.
Osoba | Doświadczenie | Główne osiągnięcia |
---|---|---|
Henry Ford II | 30 lat w przemyśle | Kierowanie Ford Motor Company |
Carroll Shelby | 15 lat w wyścigach | Zwycięstwo Le Mans 1959 |
Ken Miles | 20 lat jako kierowca | Zwycięstwa w Daytona i Sebring 1966 |
Czytaj więcej: Gdzie oglądać Listy do M na zalukaj tv - najlepsze alternatywy filmowe
Przebieg wyścigu na torze Circuit de la Sarthe
Wyścig Le Mans 66 rozpoczął się w deszczowych warunkach. Trzy Ford GT40 zajęły czołowe pozycje już w pierwszych godzinach. Ferrari początkowo dotrzymywało kroku amerykańskim maszynom.
Po 6 godzinach rywalizacji Ken Miles wysunął się na prowadzenie. Jego tempo było imponujące. Ford realizował strategię wysokiego tempa, zmuszając Ferrari do maksymalnego wysiłku.
Zespół przyjął taktykę regularnych zmian kierowców co 2 godziny. System ten pozwalał utrzymać świeżość zawodników podczas całego wyścigu.
Ferrari straciło dwa główne samochody z powodu awarii skrzyni biegów. Problemy techniczne dotknęły również pozostałe włoskie zespoły. Porsche wycofało się po 12 godzinach. Jaguar stracił szanse na podium przez awarię układu hamulcowego.
Kontrowersyjny finisz wyścigu
Na 4 godziny przed końcem wyścigu Le Mans 1966 trzy GT40 prowadziły z przewagą kilku okrążeń. Ken Miles był na najlepszej drodze do zwycięstwa. Leo Beebe, dyrektor zespołu Forda, podjął kontrowersyjną decyzję o wspólnym finiszu. To miało być spektakularne zwieńczenie dominacji Forda.
Miles zwolnił na ostatnim okrążeniu, umożliwiając McLarenowi dogonienie go. Samochody przekroczyły linię mety niemal równocześnie.
Bruce McLaren i Chris Amon zostali oficjalnie ogłoszeni zwycięzcami. Sędziowie uznali, że ich samochód przejechał dłuższy dystans ze względu na pozycję startową.
Co stało się po wyścigu?
Zespół Ford przeciwko Ferrari świętował potrójne zwycięstwo, ale atmosfera była napięta. Miles czuł się oszukany przez decyzję zespołu. Shelby próbował załagodzić sytuację, ale relacje w zespole pozostały napięte.
Ken Miles zginął tragicznie dwa miesiące później podczas testów nowego Forda J-car. Wypadek nastąpił na torze Riverside. Jego śmierć wstrząsnęła całym zespołem. Utrata kluczowego kierowcy była ogromnym ciosem dla projektu.
- Ford zdominował Le Mans przez kolejne 3 lata
- GT40 stał się legendą motorsportu
- Wyścig zmienił podejście do strategii zespołowej
- Rozpoczęła się era profesjonalizacji wyścigów długodystansowych
- Rywalizacja Ford-Ferrari przeszła do historii motoryzacji
Ekranizacja legendy Le Mans
Film Le Mans 66 (znany również jako "Ford v Ferrari") miał premierę w 2019 roku. James Mangold wyreżyserował epicką opowieść o rywalizacji dwóch motoryzacyjnych gigantów.
Film skupił się na relacji między Carrollem Shelbym a Kenem Milesem. Produkcja wiernie oddała atmosferę lat 60. i ducha motorsportu.
Christian Bale wcielił się w rolę Milesa, a Matt Damon zagrał Shelby'ego. Film zdobył dwa Oscary: za montaż i montaż dźwięku. Otrzymał również nominację w kategorii najlepszy film.
Krytycy docenili autentyczność i emocjonalną głębię filmu. "Le Mans 66" osiągnął również sukces komercyjny, zarabiając ponad 225 milionów dolarów.
Znaczenie wyścigu Le Mans 66 dla światowej motoryzacji
Wyścig Le Mans 66 to znacznie więcej niż tylko sportowa rywalizacja. Starcie amerykańskiego giganta z włoską legendą motorsportu zmieniło oblicze wyścigów długodystansowych na zawsze. Determinacja Henry'ego Forda II, geniusz Carrolla Shelby'ego i talent Kena Milesa połączyły się, tworząc jeden z najbardziej inspirujących rozdziałów w historii motoryzacji.
Choć kontrowersyjny finisz przyćmił częściowo sukces Forda GT40, to właśnie ten moment udowodnił, że amerykańska inżynieria może konkurować z europejską elitą. Projekt ten pokazał również, jak wielką rolę w motorsporcie odgrywają nie tylko technologia i budżet, ale przede wszystkim ludzie i ich pasja. Tragiczna śmierć Milesa dodała tej historii dodatkowego, ludzkiego wymiaru, przypominając o wysokiej cenie, jaką czasem trzeba zapłacić za marzenia.
Współczesna ekranizacja w postaci filmu Le Mans 66 pozwoliła nowym pokoleniom poznać tę wyjątkową historię, udowadniając, że nawet po ponad 50 latach wydarzenia z 1966 roku nadal fascynują i inspirują. To nie tylko opowieść o wyścigu - to historia o determinacji, rywalizacji, przyjaźni i poświęceniu.