Historia wyścigu Le Mans 66 - legendarny pojedynek Forda z Ferrari

Historia wyścigu Le Mans 66 - legendarny pojedynek Forda z Ferrari
Autor Norbert Kamiński
Norbert Kamiński14 listopada 2024 | 6 min

Wyścig Le Mans 1966 to jeden z najbardziej pamiętnych wyścigów w historii motoryzacji. Odbył się on w dniach 18-19 czerwca 1966 roku na torze Circuit de la Sarthe we Francji. Wydarzenie to przeszło do historii jako symbol rywalizacji między Fordem a Ferrari. Z 55 startujących samochodów, tylko 15 dotarło do mety. Ken Miles, główny kierowca Forda, prowadził przez większość wyścigu, jednak kontrowersyjna decyzja o wspólnym finiszu z Bruce'em McLarenem doprowadziła do nieoczekiwanego rozstrzygnięcia.

Najważniejsze informacje:
  • Wyścig był kulminacją wieloletniej rywalizacji między Fordem a Ferrari
  • Henry Ford II zainwestował ogromne środki w stworzenie modelu GT40
  • Ken Miles był bliski historycznego osiągnięcia, zdobycia trzech głównych tytułów w jednym sezonie
  • Kontrowersyjny finisz przyniósł zwycięstwo Bruce'owi McLarenowi
  • Wydarzenia te zostały później przedstawione w filmie "Le Mans '66" z Mattem Damonem i Christianem Balem
  • Tragiczny epilog historii nastąpił kilka miesięcy później, gdy Ken Miles zginął podczas testów

Jak rozpoczęła się rywalizacja między Fordem a Ferrari w Le Mans?

Ferrari zdominowało wyścigi długodystansowe w latach 60., wygrywając sześć kolejnych edycji wyścigu Le Mans. Włoska stajnia była synonimem prestiżu i niezawodności w motorsporcie. Ich samochody były niedoścignionym wzorem dla konkurencji.

Henry Ford II próbował przejąć Ferrari w 1963 roku, ale Enzo Ferrari w ostatniej chwili zerwał negocjacje. Ta odmowa doprowadziła do osobistej wendety Forda przeciwko włoskiej marce.

  • Chęć udowodnienia dominacji amerykańskiej motoryzacji na arenie międzynarodowej
  • Osobista uraza Henry'ego Forda II po nieudanych negocjacjach
  • Potrzeba promocji marki Ford w europejskim motorsporcie
  • Dążenie do przełamania hegemonii Ferrari w wyścigach długodystansowych

Przygotowania Forda do legendarnego wyścigu

Projekt Ford GT40 rozpoczął się w 1963 roku pod nadzorem brytyjskich inżynierów. Pierwsze prototypy powstawały w ścisłej współpracy z zespołem wyścigowym Lola. Ford zainwestował ponad 10 milionów dolarów w rozwój samochodu, co było rekordową kwotą na tamte czasy.

Inżynierowie skupili się na aerodynamice i mocy silnika V8. Przeprowadzono setki godzin testów w tunelu aerodynamicznym. Carroll Shelby dołączył do projektu w 1965 roku, wprowadzając kluczowe modyfikacje.

Ford GT40 Mk II - dane techniczne: - Silnik: V8 7.0L - Moc: 485 KM - Prędkość maksymalna: 340 km/h - Masa: 1100 kg

Testy przed wyścigiem Le Mans 1966 trwały nieprzerwanie przez trzy miesiące. Zespół przeprowadził symulacje 24-godzinnego wyścigu na różnych torach.

Kto stał za sukcesem zespołu Forda?

Henry Ford II osobiście nadzorował projekt, inwestując ogromne środki i zasoby. Jego determinacja napędzała cały zespół do działania.

Carroll Shelby wniósł do projektu doświadczenie w konstruowaniu samochodów wyścigowych. Jego intuicja i wiedza techniczna okazały się bezcenne. Jako były zwycięzca Le Mans, doskonale rozumiał wymagania tego wyścigu.

Ken Miles był kluczowym kierowcą testowym i wyścigowym. Jego precyzyjne uwagi pomogły dopracować GT40. Jego talent i zaangażowanie przyczyniły się do rozwoju samochodu.

Osoba Doświadczenie Główne osiągnięcia
Henry Ford II 30 lat w przemyśle Kierowanie Ford Motor Company
Carroll Shelby 15 lat w wyścigach Zwycięstwo Le Mans 1959
Ken Miles 20 lat jako kierowca Zwycięstwa w Daytona i Sebring 1966

Czytaj więcej: Gdzie oglądać Listy do M na zalukaj tv - najlepsze alternatywy filmowe

Przebieg wyścigu na torze Circuit de la Sarthe

Wyścig Le Mans 66 rozpoczął się w deszczowych warunkach. Trzy Ford GT40 zajęły czołowe pozycje już w pierwszych godzinach. Ferrari początkowo dotrzymywało kroku amerykańskim maszynom.

Po 6 godzinach rywalizacji Ken Miles wysunął się na prowadzenie. Jego tempo było imponujące. Ford realizował strategię wysokiego tempa, zmuszając Ferrari do maksymalnego wysiłku.

Zespół przyjął taktykę regularnych zmian kierowców co 2 godziny. System ten pozwalał utrzymać świeżość zawodników podczas całego wyścigu.

Ferrari straciło dwa główne samochody z powodu awarii skrzyni biegów. Problemy techniczne dotknęły również pozostałe włoskie zespoły. Porsche wycofało się po 12 godzinach. Jaguar stracił szanse na podium przez awarię układu hamulcowego.

Kontrowersyjny finisz wyścigu

Na 4 godziny przed końcem wyścigu Le Mans 1966 trzy GT40 prowadziły z przewagą kilku okrążeń. Ken Miles był na najlepszej drodze do zwycięstwa. Leo Beebe, dyrektor zespołu Forda, podjął kontrowersyjną decyzję o wspólnym finiszu. To miało być spektakularne zwieńczenie dominacji Forda.

Miles zwolnił na ostatnim okrążeniu, umożliwiając McLarenowi dogonienie go. Samochody przekroczyły linię mety niemal równocześnie.

Bruce McLaren i Chris Amon zostali oficjalnie ogłoszeni zwycięzcami. Sędziowie uznali, że ich samochód przejechał dłuższy dystans ze względu na pozycję startową.

Co stało się po wyścigu?

Zdjęcie Historia wyścigu Le Mans 66 - legendarny pojedynek Forda z Ferrari

Zespół Ford przeciwko Ferrari świętował potrójne zwycięstwo, ale atmosfera była napięta. Miles czuł się oszukany przez decyzję zespołu. Shelby próbował załagodzić sytuację, ale relacje w zespole pozostały napięte.

Ken Miles zginął tragicznie dwa miesiące później podczas testów nowego Forda J-car. Wypadek nastąpił na torze Riverside. Jego śmierć wstrząsnęła całym zespołem. Utrata kluczowego kierowcy była ogromnym ciosem dla projektu.

  • Ford zdominował Le Mans przez kolejne 3 lata
  • GT40 stał się legendą motorsportu
  • Wyścig zmienił podejście do strategii zespołowej
  • Rozpoczęła się era profesjonalizacji wyścigów długodystansowych
  • Rywalizacja Ford-Ferrari przeszła do historii motoryzacji

Ekranizacja legendy Le Mans

Film Le Mans 66 (znany również jako "Ford v Ferrari") miał premierę w 2019 roku. James Mangold wyreżyserował epicką opowieść o rywalizacji dwóch motoryzacyjnych gigantów.

Film skupił się na relacji między Carrollem Shelbym a Kenem Milesem. Produkcja wiernie oddała atmosferę lat 60. i ducha motorsportu.

Christian Bale wcielił się w rolę Milesa, a Matt Damon zagrał Shelby'ego. Film zdobył dwa Oscary: za montaż i montaż dźwięku. Otrzymał również nominację w kategorii najlepszy film.

Krytycy docenili autentyczność i emocjonalną głębię filmu. "Le Mans 66" osiągnął również sukces komercyjny, zarabiając ponad 225 milionów dolarów.

Znaczenie wyścigu Le Mans 66 dla światowej motoryzacji

Wyścig Le Mans 66 to znacznie więcej niż tylko sportowa rywalizacja. Starcie amerykańskiego giganta z włoską legendą motorsportu zmieniło oblicze wyścigów długodystansowych na zawsze. Determinacja Henry'ego Forda II, geniusz Carrolla Shelby'ego i talent Kena Milesa połączyły się, tworząc jeden z najbardziej inspirujących rozdziałów w historii motoryzacji.

Choć kontrowersyjny finisz przyćmił częściowo sukces Forda GT40, to właśnie ten moment udowodnił, że amerykańska inżynieria może konkurować z europejską elitą. Projekt ten pokazał również, jak wielką rolę w motorsporcie odgrywają nie tylko technologia i budżet, ale przede wszystkim ludzie i ich pasja. Tragiczna śmierć Milesa dodała tej historii dodatkowego, ludzkiego wymiaru, przypominając o wysokiej cenie, jaką czasem trzeba zapłacić za marzenia.

Współczesna ekranizacja w postaci filmu Le Mans 66 pozwoliła nowym pokoleniom poznać tę wyjątkową historię, udowadniając, że nawet po ponad 50 latach wydarzenia z 1966 roku nadal fascynują i inspirują. To nie tylko opowieść o wyścigu - to historia o determinacji, rywalizacji, przyjaźni i poświęceniu.

5 Podobnych Artykułów

  1. 10 kontrowersyjnych filmów, które wywołały burzę w świecie kinematografii
  2. Najlepsze filmy erotyczne na Netflix - lista gorących produkcji i seriali
  3. The Walking Dead sezon 7 odcinek 2 z polskimi napisami i lektorem [TWD s07e02 pl]
  4. Zaskakująca i niezwykła muzyka z The Last of Us - koncert, który cię zaskoczy!
  5. Gdzie obejrzeć cały film Krwawa zemsta online w najlepszej jakości
tagTagi
shareUdostępnij artykuł
Autor Norbert Kamiński
Norbert Kamiński

Witajcie na moim kinematycznym podróżowaniu przez ekrany! Jestem zapalonym filmofilem, oddającym się fascynacji magią montażu i narracji. Na moim blogu dzielę się nietuzinkowymi analizami, zagłębiając się w kontekst historyczny i estetyczny produkcji. Razem odkrywamy zakamarki kultowych dzieł i nowości, analizując technikę i przekaz. Czekajcie na filmowy szał, bo na ekranie każdy kadr skrywa świat emocji!

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły